I fredags fyllde Alfa 7 år. Det har vi ägnat helgen åt att fira med kalas för vuxna vissa dagar och klasskompisar en dag (i går). Allt har gått bra och jag väldigt glad att hela familjen och släkten och kompisarna har varit friska och kunnat komma hit. December är annars en inte helt ovanlig månad att bli sjuk på. Det är en av anledningarna till att det är väldigt dumt att fylla år i december. En annan anledning som gör att det är lite onödigt är att det som bekant är jul snart. Det där julandet brukar många ägna ganska mycket tid åt att förbereda sig inför. De flesta har med andra ord fullt upp utan att varken planera eller delta i födelsedagskalas. Sedan är det det där med vädret i Sverige i december. Det har sällan varit vitt och snyggt och roligt ute före jul och på senare år har det blivit allt varmare och bara mörkt och blött och trist ute. Inte läge att ha kalas ute med andra ord. Alltså blir alla kalas inne = hus som måste städas innan och efter.
 
Med detta vill jag bara poängtera att jag blivit lurad. Det finns hur många titlar som helst på både böcker och filmer som heter något med 40 veckor. Undervisningen i skolan går även den ut på att en graviditet är 40 veckor lång. Det Är Den Inte. Allt faller på de små orden "från senaste menstruationens första dag". Ingenstans står dessa ord varken med fet eller understruken stil. Jag ska inte sticka under stolen med att jag är urusel på att räkna. Så den där meningen om senaste och första dagen hit och dit gick mig helt förbi på tiden det begav sig. 
Jag blev alltså blåst på två veckor eftersom jag räknar en graviditet från befruktningsdagen till förlossningen. En graviditet som går enligt planen med lydiga barn som föds på beräknat datum (som exempelvis barn nummer två gjorde) är 38 veckor lång. Punkt. Barn nummer ett valde dessvärre att födas tre veckor för tidigt. Därför har vi de senaste sju åren haft kalas strax före jul...
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej